Tuesday, November 5, 2013

HADIS MURSAL SERTA HUKUM BERKAITAN

HADIS DHOIF  SERTA PEMBAHAGIANNYA

Hadis dhoif merupakan salah satu pembahagian daripada ilmu hadis.Perbincangan terhadap hadis dhoif dilakukan agar dapat dibezakan dengan hadis yang sohih.Sepertimana yang sudah diketahui bahawa syarat bagi sesebuah untuk diiktiraf sebagai sohih adalah:
  • .       العدالة
  • .      الضبط
  • .      اتصال السند
  • .      فقد الشذوذ
  • .      فقد العلة القادحة


Maka perbincangan hadis dhoif wujud adalah disebabkan sesebuah hadis itu kehilangan syarat yang telah diletakkan oleh para muhadithin.Secara ringkasnya,sesebuah hadis itu dikategorikan sebagai dhoif adalah disebabkan dua sebab yang utama iaitu:

·         انقطاع السند (Terputus sanad)
·         الطعن في الراوي (Celaan pada perawi)

Oleh itu,tulisan kali ini diwujudkan agar kita dapat mengenali gambaran hadis dhoif melalui dua sebab yang telah dinyatakan iaitu terputus sanad dan juga celaan terhadap perawi.

انقطاع السند(Terputus sanad)

Sepertimana yang sudah dinyatakan bahawa antara sebab sesebuah hadis dikategorikan sebagai dhoif adalah terputus sanad.Di sini kita akan melihat beberapa jenis/gambaran hadis yang terputus sanadnya

1.      االمرسل
2.      المعلق
3.      المنقطع
4.      المعضل

المرسل

Dari segi bahasa المرسل bermaksud الإطلاق  atau  عدم المنع.Ibnu Hajar al-asqalani(w.852 H) menyebut المرسل adalah
هو ما سقط من آخره من بعد التابعي

“apa yang digugurkan pada akhir sanad iaitu mereka yang berada selepas tabien”
Begitu juga Imam as-Sayuti (w.911 H) mentakrifkan المرسل dengan

هو قول التابعي قال رسول الله صلى الله عليه وسلم

“ia merupakan kata tabein: telah bersabda rasulullah saw”

Melalui dua takrif yang telah diberikan oleh dua orang muhadithin tadi kita dapat simpulkan bahawa المرسل adalah sandaran tabien kepada rasulullah saw dengan menggugurkan sahabat r.a yang menjadi perantaraan antara tabien dan juga nabi saw.

HUKUM TERHADAP المرسل

Para muhadithin menghukum المرسل sebagai kategori dhoif kerana ketiadaan syarat hadis sohih iaitu bersambung sanad dan juga kesamaran terhadap siapa yang digugurkan.Namun sebahagian  Para muhadithin berselisih pendapat tentang hukum penggunaan jenis  dengan alasan mereka yang digugurkan daripada sanad adalah para sahabat r.anhum.sepertimana kaedah yang telah dinyatakan oleh pensyarah university al al-bayt mafraq berkaitan para sahabat di dalam buku beliau المفيد في تقعيد علوم الحديث

الصحابة عدول
“para sahabat adalah adil(kuat hafazan dan penjagaan terhadap hadis nabi)”

Di sini kita dapat simpulkan pendapat ulama berkaitan hukum المرسل kepada tiga pendapat:
  1.       Mazhab jumhur para ahli hadis bahawa المرسل adalah dhoif tanpa ragu kerana kekurangan syarat penerimaan hadis sohih iaitu terputus sanadnya.
  2. Pendapat  abu Hanifah (w.150 H ) dan Imam Malik b Anas(w.179 H) bahawa boleh berhujah dengan المرسل dengan syarat mereka yang meriwayatkan adalah dari kalangan tabien yang thiqoh seperti sa’id bin musayyab,hasan al-basri dan Muhammad bin shihab al-zuhri.
  3.   Pendapat Imam As-syafie (w.204 H) bahawa المرسل itu sendiri merupakan hadis yang dhoif namun ianya boleh dijadikan sebagai hujag dengan mendatang qarinah(bukti) dan juga diriwayatkan daripada tabien besar seperti sa’id bin Musayyab(w.94 H).di antara qarinah tersebut adalah


·         Perlu didatangkan dengan riwayat yang lain
·         Yang meriwayatkan itu adalah dari kalangan perawi yang thiqoh
·         Perlu didatangkan dengan kata-kata para sahabat
·         Didatangkan dengan fatwa para tabien

Setelah beberapa pembacaan saya lebih cenderung kepada pendapat Imam as-syafie yang tidak menolak terus penggunaan hadis المرسل dan juga tidak menerima bulat-bulat.beliau lebih cenderung untuk menerima hadis المرسل dengan mendatangkan المتابعات(mendatangkan riwayat yang lain) bagi menguatkan riwayat المرسل yang sedia ada.

CONTOH المرسل

Riwayat daripada Imam syafie

أخبرنا سعيد عن ابن جريج قال أخبرني حميد الأعراج عن مجاهد أنه قال كان النبي صلى الله عليه وسلم يظهر من التلبية لبيك اللهم لبيك ...........إلخ

"Telah mengkhabarkan kepada kami sa’id b juraij beliau berkata telah mengkhabarkan kepada aku humaid al-‘araj daripada mujahid beliau berkata sesungguhnya nabi saw menzahirkan talbiah dengan menyebut labaikallahumma labaik….."

Cuba lihat dalam sanad tersebut.Mujahid merupakan seorang tabien dan beliau bukan daripada kalangan sahabat serta tidak pernah berjumpa dan bertemu rasulullah saw.di dalam sanad ini tidak disebutkan siapa perantara antara beliau dengan nabi saw.oleh itu hadis ini disebut sebagai المرسل



Bersambung....



rujukan

  1. نزهة النظر في توضيح نخبة الفكر في مصطلاح أهل الأثر karangan ibnu hajar al-asqalani (w.852 H)
  2. منهج النقد في علوم الحدبث karangan dr nuruddin itr
  3. المنهج الحديث في علوم الحديث karangan dr muhammad mukhtar mufti
  4. المفيد في تقعيد علوم الحديث karangan dr ali bin ibrahim b sa'ud ali 'ajin



No comments:

Post a Comment