Wednesday, November 6, 2013

HADIS MUNQATI' SERTA HUKUM BERKAITAN


Dari segi istilah Imam As-sayuti mentakrifkan المنقطع dengan


كل الحديث لم يتصل إسناده على أي وجه كان إنقطاعه
“setiap hadis yang tidak bersambung sanadnya dimana-mana tempat dalam sanad”

Manakala Ibnu Hajar Al-Asqalani memberikan takrif المنقطع sebagai

فإن كان الساقط باثنين غير متواليين في موضعين مثلا

“sekiranya yang gugur itu dua orang tanpa berturut contohnya gugur pada dua tempat(di dalam sanad)”

Sepertimana yang diterangkan oleh doktor Nuruddin Itr المنقطع adalah

hadis yang gugur di dalam sanadnya seorang perawi sebelum sahabat pada satu tempat atau tempat yang berbeza di mana bukan secara berturut dan bukan juga terjadi pada awal sanad”

            Daripada takrif yang telah dinyatakan kita dapat simpulkan bahawa المنقطع adalah hadis yang terputus sanad di mana-mana tempat di dalam sanad bukan secara berturutan.Sebahagian para ahli hadis kotemporari mereka menambah bahawa المنقطع terjadi jika terdapat di dalam sanad perawi yang majhul(tidak diketahui)

HUKUM المنقطع

Tidak syak lagi bahawa hadis المنقطع merupakan hadis yang dihukum dhoif dan tidak boleh dijadikan sebagai hujah kepada gugur di dalam sanadnya perawi yang membawa kepada ketidak tahuan siapa perawi yang digugurkan.

CONTOH  المنقطع

Hadis riwayat Abu Daud

حدثنا شجاع بن مخلد ثنا هشيم أخبرنا يونس بن عبيد عن الحسن أن عمر بن الخطاب جمع الناس على أبي بن كعب فكان يصلي لهم عشرين ليلة ولا يقنت بهم إلا في النصف الباقي
“Telah menceritakan kepada kami syuja’ b mukhlid telah menceritakan kepada kami hasyim telah mengkhabarkan kepada kami Yunus b ‘Ubaid daripada Hassan al-basri sesungguhnya Umar b al-khattab telah mengumpulkan manusia dengan berimamkan ubai b ka’ab sesungguhnya dia telah mengimamkan solat selama 20 malam tanpa qunut kecuali 10 malam yang berbaki”

Sepertimana yang dijelaskan oleh Imam Al-munziri(w.656 H) di dalam kitabnya tahzib as-sunan berkaitan hadis ini

hasan al-basri lahir pada tahun 21 H manakala umar r.a meninggal pada akhir tahun 23 H  mana mungkin beliau mendengar daripada Umar”

Maka hadis ini di hukum sebagai المنقطع kerana terdapat keguguran perawi di antara hasan al-basri dan Umar r.a

Mari kita lihat pula hadis riwayat Imam At-Tarmizi

حدثنا علي بن حجر حدثنا معمر بن سليمان الرقي عن الحجاج بن أرطأة عن عبد الجبار بن وائل عن أبيه قال استكرهت امرأة على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم فدرأ عنها الحد وأقامه على الذي أصابها...الحديث

“Telah menceritakan kepada kami Ali b Hajar telah menceritakan kepada kami Ma’mar b Sulaiman al-raqi daripada hajjaj b artaah daripada abdul jabar b wa’il daripada ayahnya beliau berkata pada zaman rasulullah saw seorang wanita telah dipaksa maka diangkat hukuman had keatasnya dan dikenakan had pada orang yang memaksanya”

Komentar Imam Bukhari berkaitan hadis ini beliau menyebutkan

Hajjaj B Artaah tidak mendengar daripada abdul jabar b wa’il dan abdul jabar tidak pernah mendengar dari ayahnya kerana beliau lahir selepas kematian ayahnya”

Maka hadis ini dihukum المنقطع kerana gugur perawi pada dua tempat iaitu di antara Hajjaj dan abdul jabar juga gugur perawi di antara abdul jabar dan ayahnya tapi bukan secara berturut

Bersambung..

Rujukan:


  1. نزهة النظر في توضيح نخبة الفكر في مصطلاح أهل الأثر  karangan ibnu hajar al-asqalani (w.852 H)
  2. منهج النقد في علوم الحدبث karangan dr nuruddin itr
  3. المنهج الحديث في علوم الحديث karangan dr muhammad mukhtar mufti
  4. المفيد في تقعيد علوم الحديث karangan dr ali bin ibrahim b sa'ud ali 'ajin












No comments:

Post a Comment