Bila berbicara tentang hadis
Rasulullah saw pastinya kita akan terbayang nama Abu Hurairah ra yang terkenal
sebagai sahabat yang banyak meriwayatkan hadis daripada Rasulullah saw atau
mungkin Imam Bukhari(w.256 H) yang terkenal dengan kitabnya Sahih al-Bukhari
dan mungkin juga Imam-imam muhadithin yang lain..bila mempelajari Hadis maka
tidak akan lari daripada apa yang dinamakan sebagai ulum hadis(Ilmu-ilmu yang
berkaitan dengan hadis).Maka setiap
plajar yang mempelajari hadis tidak dapat tidak harus menguasai apa yang
berkaitan dengan ulum hadis sebelum pergi ke peringkat yang lebih jauh
Ulum hadith adalah suatu ilmu di
mana setiap penuntut ilmu akan didedahkan dengan segalam ilmu yang berkaitan
dengan hadith seperti ilmu Jarh wa ta’dil,ilmu takhrij al-hadis,ilmu mukhtalif
al-hadis,al-sabiq wa al-lahiq dan lain-lain lagi.secara umumnya istilah ulum
hadis ini telah mendapat perhatian dari kalangan ulama Hadith dan mereka
membahagikan ilmu hadis kepada dua
1`.علم الحديث الرواية أو علم رواية الحديث-Berkaitan dengan periwayatan hadis dan
penjagaan riwayat
2.علم الحديث الدراية أو علم دراية الحديث-kata Izzudin bin jama’ah:”ilmu berkaitan dengan pengkajian dari
segi sanad dan matan”
SEJARAH PERKEMBANGAN ILMU HADIS
Setiap
perkara pasti ada sejarah perkembangan.Perkembangan ulum-Quran menyebabkan ilmu
lain juga turut mengalami perkara yang sama khususnya ilmu hadis.Bagaimana ilmu
hadis boleh berkembang pesat sehingga mempunyai disiplin ilmu yang tersendiri?
Sehingga ianya menjadi lebih tersusun sepertimana yang ada di zaman kita?
Mari kita selusuri sejarah perkembangan Ilmu Hadis…..
1.
1.PERINGKAT AWAL: ZAMAN RASULULLAH SAW
Di zaman ini Ilmu hadis belum lagi
diperkenalkan secara khusus dan belum mempunyai disiplin yang tersendiri namun
kaedah periwayatan sudah muncul secara tidak langsung diperingkat ini.
Iaitu para Sahabat r.a mendengar daripada
Rasulullah saw kemudian menyampaikan kepada sahabat yang lain yang tiada semasa
sesuatu hadis dinukilkan daripada Rasulullah saw.
Sehingga Rasulullah saw bersabda:
”نضر الله امرأ سمع منا شيئا فبلغه كما سمع فرب
مبلغ أوعى من سامع"
Maksudnya:”Allah
akan mengelokkan wajah seseorang yang mendengar sesuatu daripada kami kemudian
dia menyampaikan apa yang didengari moga-moga orang yang menyampaikan lebih
faham daripada yang mendengar”
(Riwayat
Tarmizi, kitab العلم bab
ما جاء في الحث على تبليغ السامع
No.2657)
Dan pada peringkat ini Para sahabat lebih
menjurus kepada periwayatan,hafalan dan penyampaian.Disebabkan para Sahabat r.a
terkenal dengan kuat hafalan dan segala yang diriwayatkan oleh mereka semuanya adalah benar dan menjadikan
riwayat mereka jauh daripada keraguan penipuan dan lupa.sehingga datang kaedah
kepada para sahabat
“الصحابة عدول”
PENULISAN HADIS DI ZAMAN RASULULLAH SAW
Sebenarnya
penulisan hadis sudah bermula di zaman Rasulullah saw namun penulisan ini
tidaklah seperti apa yang ada di zaman
kita ini dan tidak juga penulisan ini menjadi rujukan kepada orang ramai akan
tetapi ianya hanya menjadi simpanan para Sahabat r.a yang menulis hadis
tersebut.Sepertimana Abu Hurairah r.a berkata:
“ما من أصحاب النبي أحد أكثر حديثا عنه مني إلا من عبد الله بن عمرو
فإنه كان يكتب ولا أكتب”
Maksudnya:”tiada
sahabat nabi yang lebih banyak menghafal hadis rasulullah saw daripada aku
kecuali Abdullah b amru sesungguhnya da menulis aku pula tidak menulis”
(Riwayat
Bukhari,kitab العلم bab كتابة العلم no 113)
Juga apa yang diriwayatkan oleh Abdullah
bin Amru beliau berkata:
“Aku
menulis segala yang aku dengar daripada Rasulullah saw kerana aku ingin
menghafalnya dengan tidak semena orang quraisy melarang aku mereka berkata: adakah
engkau menulis sesuautu daripada Rasulullah saw seorang manusia kadang-kadang
bercakap dalam keadaan marah dan kadang-kadang dalam keadaan redha?maka aku
memberhentikan penulisan aku aka aku mengadu hal berikut kepada Rasulullah saw
kemudian Rasulullah saw meletakkan tangannya di atas lembaran seraya bersabda:”tulislah
demi nyawa aku di tangan-Nya tidak aku berkata kecuali datang dari aku perkara
yang benar”
(Riwayat
abu Daud di dalam العلم dan Musnad
Imam Ahmad 2015/2)
Maka di sini jelas bahawa penulisan hadis
sudah muncul di zaman Rasulullah saw akan tetatpi bukanlah ia menjadi rujukan
untuk orang ramai.Di antara penulisan atau sahifah yang muncul di peringkat
ini:
1. As-sahifah as-sodiqoh yang
ditulis oleh Abdullah bin Amru b al-as
2. Sahifah Ali bin Abi talib
3. Sahifah Saad b Ubadah
4. Lembaran yang mengandungi perintah dari
Rasulullah saw tentang hokum hakam kepada mereka yang dihantar ke tempat lain
-Kesimpulan pada peringkat ini ilmu hadis
tidak muncul dengan disiplin yang tersendiri akan tetapi muncul secara tidak
langsung iaitu periwayatan hadis daripada Rasulullah saw kemudian disampaikan
kepada sahabat yang lain
2.PERINGKAT KEDUA; ZAMAN SAHABAT R.A
Selepas
kewafatan Rasulullah saw maka terzahir keperluan untuk menjaga riwayat hadis
Rasulullah saw oleh itu pada peringkat ini banyak rehlah untuk mencari
kethabitan tentang sesebuah hadis dan Para sahabat r.a sentiasa berada dalam
keadaan berjaga kerana takut apa yang diriwayatkan kemungkinan salah ataupun
terlupa
Perkara ini boleh dilihat daripada perbuatan Abu Bakar
as-siddiq r.a apabila beliau diminta untuk memberi hak tinggalan(mirath) kepada
جدة(nenek) mari
kita lihat bagaimana telitinya Abu Bakar dalam menerima riwayat hadis
“telah datang
seorang nenek kepada Abu Bakar r.a dia berkata kepada Abu Bakar:”sesungguhnya
cucu lelaki ku telah mati,aku dikhabarkan bahawa hak aku terdapat di dalam
Al-quran,maka Berkata Abu Bakar r.a:”aku tidak dapati di dalam Al-quran hak
kamu wahai nenek dan aku tidak pernah
Rasulullah saw berbuat demikian beliau kemudian bertanya kepada orang ramai. Maka
Mughirah bin syu’bah menyaksikan bahawa Rasulullah saw member hak 1/6 kepada
nenek.Abu Bakar siapa lagi yang mendengar selain kamu? Mughirah bin Syu’bah
berkata:”Muhammad bin Maslamah kemudian Abu Bakar r.a member hak kepada nenek
tersebut 1/6 kemudian terjadi hal yang sama pada zaman Umar r.a”
(Riwayat Tarmizi
kitab الفرائض bab ما جاء
في ميراث الجدة no 2100 &2101)
Begitu juga apa yang berlaku pada kisah الإستئذان
ثلاثا (Riwayat Bukhari kitab الإستئذان bab التسليم والإستئذان ثلاثا no 2645)
Di peringkat ini juga para Sahabat mula mencari siapa yang
meriwayatkan hadis terutama pada zaman fitnah iaitu selepas kematian saidina
Uthman r.a sehingga Ibnu sirin(w.110) meyebutkan:
“لم يكون
يسألون عن الإسناد فلما وقعت الفتنة قالوا: سموا لنا رجالكم فينظر إلى أهل السنة
فيؤخذ حديثهم وينظر إلى أهل البدع فلا يؤخذ حديثهم”
Maksudnya:”sebelum
ini para sahabat r.a tidak langsung mempersoalkan tentang sanad apabila terjadi
fitnah mereka berkata:”namakan siapa yangkamu riwayatkan daripadanya maka lihat
kepada ahli sunnah ambillah hadis daripada mereka dan lihatlah kepada ahli
bidaah maka jangan ambil hadis daripada mereka”
REHLAH ILMI DI ZAMAN SAHABAT
Demi
mencari riwayat maka para Sahabat r.a memperbanyakkan rehlah untuk memastikan
riwayat sebuah hadis ini dibuktikan dengan perbuatan Abu Ayyub al-Ansari yang
dikenali sebagai sahabat yang selalu melazimi Rasulullah saw bahawa beliau sanggup
pergi ke Mesir untuk mendengar hadis daripada Uqbah Bin Amir apabila selesai
beliau terus pulang ke Madinah Munawwarah.(ma’rifah ulum hadis karangan
al-Hakim Nisaburi)
KAEDAH-KAEDAH YANG DIGUNAKAN DI ZAMAN SAHABAT
1.Mengurangkan riwayat
2. memastikan periwayatan dengan perincian
3.Bertanya tentang rijal(perawi) yang meriwayatkan hadis
4.Kritikan terhadap riwayat
Sehingga kaedah pada masa itu dikenali dengan
"الحديث عن رسول الله شديد
-Kesimpulan di peringkat ini adalah sepertimana di
zaman Rasulullah saw bahawa pada zaman ini ilmu hadis tidak mempunyai disiplin
yang tersusun namun zaman ini terzahir beberapa kaedah dalam menerima riwayat
hadis oleh para Sahabat dan sebahagian Tabi’en
(Dalam penulisan seterusnya kita akan menyambung sejarah perkembangan
ilmu hadis yang seterusnya)
Rujukan
1.صحيح البخاري,الجامع الصحح المسند من حديث رسول الله وسننه وأيامه, Muhammad bin Ismail bin Ibrahim Bin
Mughirah Al-Ju’fi Al-Bukhari
2.تحفة الأحواذي بشرح جامع الترميذي, Abi ‘ula Muhammad Abdurrahman ibn Abdurrahim al-mubarakfuri
3. المفيد
في تقعيد علوم الحديث,Dr
Ali Ajin dar al-hamed 2010
4.المنهج الحديث في علوم الحديث, Dr Mukhtar Mufti,أمواج للنشر والتوزيع 2012
5.منهج النقد في علوم الحديث,Dr
nuruddin al-itr,Dar Al-Fikr
6.دراسات في مناهج المحدثين, professor
Amin Muhammad Qudhoh professor Amir Hassan Sobri,جهينة,2011
Madah مدخل علوم القرأن nih, hehe. masuk pekse bab nih r2.
ReplyDeleteAlhamdulillah, dapatlah pencerahan sikit. :)
Semoga bermanfaat insyaallah sejarah perkembangan siri 2 akan muncul
ReplyDelete