Thursday, November 21, 2013

HADIS MU'DHAL SERTA HUKUM BERKAITAN

المعضل dari segi bahasa bermaksud
أعضل أي أعياه
 “menjadi rumit atau sukar”

Dari segi istilah المعضل Ibnu Hajar ‘asqalani menjelaskan bahawa المعضل adalah”

إن كان الساقط باثنين فصاعدا مع التوالي
“Jika perawi menggugurkan dua orang perawi atau lebih secara berturut-turut”
Manakala doktor ‘Ali Ajin salah seorang pensyarah di university al al-bayt mafraq beliau menyatakan bahawa المعضل adalah

أي يكون السقط في أي موضع من السند بسقوط اثنين أو أكثر على التوالي
“iaitu pengguguran(perawi) pada mana-mana tempat di dalam sanad dengan gugurnya dua orang atau lebih secara berturut-turut”

Kebanyakan para muhadithin member takrif yang hamper serupa dengan dua takrif di atas..maka dapat difahami bahawa المعضل adalah pengguguran perawi di dalam sanad secara berturut-turut.

PERBEZAAN ANTARA MU’DHAL DAN MU’ALLAQ

Jika dilihat secara teliti hadis mu’dhal dan juga hadis Mu’allaq  mempunyai beberapa  persamaan iaitu gugurnya perawi secara berturut-turut namun terdapat beberapa perbezaan. ini dinyatakan oleh Doktor Mukhtar Mufti di dalam tulisan beliau منهج الحديث في علوم الحديث antara perbezaan keduanya adalah:
1.      المعضل ketikamana gugurnya perawi pada pertengahan rangkaian sanad dua orang secara berturut ia tidak akan sama dengan المعلق
2.      المعلق ketikamana ia gugur perawi pada permulaan sanad secara berturut ia tidak akan sama dengan المعضل
Namun jika kedua jenis ini gugur perawi pada permulaan sanad dua orang secara berturut maka ia akan dipanggil sebagai المعضل المعلق.

HUKUM TERHADAP المعضل

Maka tidak syak lagi bahawa Mu’dhal termasuk di dalam hadis yang dhoif kerana gugurnya perawi secara berturut-turut bahkan ia lagi dhoif berbanding Mursal kerana Mursal terjadi ketikamana gugur seorang perawi dari rangkaian sanad manakala Mu’dhal terjadi ketikamana dua orang perawi digugurkan secara berturut ini akan membawa kepada kejahilan terhadap status perawi yang digugurkan.

CONTOH المعضل

قال مالك في المؤطأ بلغني عنأبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال
(للمملوك طعامه وكسوته بالمعروف ولا يكاف من الأعمال إلا ما يطيق)

“Imam malik rah(W.179 H) berkata di dalam Al-Muwatta’:telah disampaikan kepada aku daripada Abu Hurairah r.a sesungguhnya Rasulullah saw bersabda: “orang yang memiliki makanan atau pakaian dia adalah dari yang terbaik dia tidak akan dibebankan melainkan apa yang dia mampu”(Rujuk Al-Muwatta’ kitab الإستئذان bab الأمر بالرفق)

Lihat di dalam hadis di atas,sebenarnya Imam Malik rah telah menggugurkan dua orang perawi di antara beliau dan Abu Hurairah sebagaiman yang dijelaskan oleh ibn AbdulBar di dalam kitabnya التمهيد bahawa yang di gugurkan di dalam rangkaian sanad ini adalah Muhammad b ‘Ajlan dan ayahnya.


  1. نزهة النظر في توضيح نخبة الفكر في مصطلاح أهل الأثر  karangan ibnu hajar al-asqalani (w.852 H)
  2. منهج النقد في علوم الحدبث karangan dr nuruddin itr
  3. المنهج الحديث في علوم الحديث karangan dr muhammad mukhtar mufti
  4. المفيد في تقعيد علوم الحديث karangan dr ali bin ibrahim b sa'ud ali 'ajin
  5. المدخل إلى دراسة علوم الحديث karangan Syed Abdul Majid Al-Ghauri



No comments:

Post a Comment